تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 مرداد 1401 - 12:07
1560 بازدید
کد خبر : 608

آیت‌الله عرفانی، مردی که ردپایش در تاریخ مبارزات انقلاب جاری است

آیت‌الله عرفانی، مردی که ردپایش در تاریخ مبارزات انقلاب جاری است
سه مرداد سالروز رحلت آیت‌الله سید یونس عرفانی یکی از مبارزان و انقلابیون مطرح کشور است ،وی اولین نماینده تالش،رضوانشهر و ماسال پس از انقلاب بود که ردپای او از همراهی با امام موسی صدر تا سخنرانی در کشورهای مختلف اسلامی در زمینه وحدت و غیره به چشم می‌خورد.

به گزارش مریان خبر ، سه مرداد سالروز درگذشت یکی از یاران صدیق انقلاب اسلامی است ،سید جلیل‌القدری که در سال ۱۳۱۳ در روستای شیرآباد تالش پای در دنیا گذاشته و در طول عمر بابرکت خود خدمات بسیاری به انقلاب و منطقه تالش داشت.

نام سید یونس عرفانی را شاید نسل جدید همچون نام روستای کوچک زادگاهش کمتر کسی شنیده باشد اما هر برگی از تاریخ انقلاب اسلامی و مبارزات انقلابیون در کشورهای اسلامی را که ورق می‌زنیم نام و نشانی از این روحانی مبارز تالشی به چشم می‌خورد.

از همراهی و همکاری با امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان گرفته تا تأسیس جامعه اهل‌بیت مصر و مباحثه با علمای شیعه و سنی و همچنین فعالیت فرهنگی و سیاسی در کشورهای اسلامی منطقه از جمله عراق ،سوریه ،پاکستان و مصر گوشه‌ای مجاهدت‌های این روحانی مبارز است.

حضور سید یونس عرفانی در قم و نشستن پای درس بزرگانی همچون سید حسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی(ره)از او یک روحانی مبارز و انقلابی ساخته و زمینه آشنایی و گرم شدن روابط وی با علمای بزرگ و طلاب سایر کشورهای اسلامی که در قم به تحصیل مشغول بودند را فراهم کرد.عرفانی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی(مکتب‌خانه) در تالش برای ادامه تحصیل به اردبیل و سپس برای ادامه تحصیل به قم رفت.

یک سال قبل از انقلاب وی با همراهی بزرگانی همچون آیت‌الله مهدوی کنی جامعه روحانیت مبارز تهران را بنیان‌گذاری کرد و مسجد سیدالشهدا منطقه غرب تهران  که امام جماعت آنجا بود را به پایگاه مبارزات انقلابی تبدیل کرد.

ایشان همچنین قبل از انقلاب با برگزاری کلاس‌های قرآن و احداث کتابخانه در مساجد تهران و تالش زمینه‌ساز تربیت انسان‌های مبارز و بزرگی شد.

با گرم شدن تنور انقلاب در ایران به رهبری امام خمینی(ره)مرحوم سید یونس عرفانی به دلیل سخنرانی‌های انقلابی به‌ویژه در منطقه غرب تهران بارها به ساواک احضار شده و مورد بازجویی و آزار و اذیت  آنان قرار می‌گرفت.

سید یونس عرفانی در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۷۱ درصد آرا به‌عنوان نماینده تالش،رضوانشهر و ماسال انتخاب شد .با پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به فعالیت‌های قبلی مسؤولیت کمیته منطقه هشت تهران به ایشان سپرده شد تا با روحیه بزرگ‌منشی و ولایی خود منشأ خدمات بسیاری به مردم آن منطقه و انقلاب شود.

 هرچند عمر نمایندگی وی بسیار کوتاه بود اما آیت‌الله عرفانی در همین مدت کوتاه خدمات ارزشمندی برای منطقه و کشور داشت که با وجود گذشت ۳۹ سال همچنان از ایشان به‌عنوان نماینده‌ای تأثیرگذار که محور وحدت شیعه و سنی در منطقه بود یاد می‌شود.

خبرنگار : سید حمید رضا اکبرزاده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.